Сільський зелений туризм - явище багатогранне. Один із його основних аспектів, зважаючи на сучасний стан економічного розвитку України, - соціальний. Тому його слід розглядати як один із засобів диверсифікації джерел доходів сільських жителів, як складову частину розвитку сільської інфраструктури та сільських територій, а також як один із чинників стратегії подолання бідності в сільській місцевості. Саме тому в багатьох країнах сільський зелений туризм активно підтримується та заохочується державою.
Доступ до діяльності в цій сфері максимально спрощений, а суб'єкти, що надають такі послуги, отримують всілякі преференції, в тому числі й податкові. Другий основний аспект полягає в отриманні додаткових можливостей для популяризації української культури, поширенні знань та інформації про історичні, географічні, природні, етнографічні особливості України, що є вагомою підставою для визнання сільського зеленого туризму суспільно цінною та корисною сферою відносин, яка заслуговує на всебічну підтримку з боку законодавчих та виконавчих органів влади. Виходячи з таких тверджень, а також із досвіду європейських країн, класична формула сільського туризму не стосується більш відомого й поширеного поняття у країні -надання готельних послуг. Ініціатором організації відпочинку на селі виступає родина, яка проживає в селі, здійснює основну діяльність, пов'язану з веденням особистого селянського господарства, та побічну - з використанням майна цього господарства для надання туристичних послуг, а саме: забезпечення відпочивальників житлом, харчуванням, ознайомлення з місцевою природою, культурою, традиціями та обрядами.
В Україні під час визначення центрального органу виконавчої влади, відповідального за розвиток цього напряму, спрацював стереотип: «Хоча й сільський, але туризм». Отож було доручено опікуватися ним державному органу виконавчої влади в царині туризму, що не сприяло розв'язанню проблем розвитку сільського туризму по суті. До того ж у проекті закону України «Про внесення змін до Закону України «Про туризм» у статті 6 з переліку основних пріоритетних напрямів державної політики в галузі туризму пропонується вилучити «розвиток сільського, екологічного (зеленого) туризму».
Тому для сталого розвитку сільського зеленого туризму в Україні необхідно визначити роль і місце державних інститутів, зокрема Міністерства аграрної політики України, у створенні сприятливого правового середовища для діяльності сільських громадян, навчання власників агросадиб, надання на умовах конкурсу проектів через програму «Власний дім» довгострокових кредитів для створення біфункціонального житла та сприяння в залученні інвестицій для розбудови інфраструктури на селі тощо. Як результат, з'явиться агроту-ристичний продукт, який ідентифікуватиме український сільський зелений туризм на внутрішньому і міжнародному ринках. Виходячи з цього, центральний орган виконавчої влади у сфері туризму опікуватиметься питаннями популяризації відпочинку в українському селі, розробкою туристичних програм і маршрутів та здійсненням регуляторної поліфункціонування агротуризму має бути надання повноваження (компетенції) Спілці сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні стосовно створення внутрішньої фахової нормативної бази, а також здійснення внутрішнього контролю за дотриманням цих норм господарями (наприклад, добровільна категоризація місць розміщення).
Відповідно до Закону України >>Про особисте селянське господарство» (№742-ГУ від 15.05.2003 Р-) сільський господар, який не є суб'єктом підприємницької діяльності, має право надавати послуги у сфері сільського туризму з використанням майна особистого селянського господарства. Але положення цього закону не працюють. Для внормування розвитку агротуризму необхідні прийняття закону України «Про сільський зелений туризм» та здійснення державою регуляторної функції, спрямованої не на встановлення жорсткої регламентації діяльності власників особистих селянських господарств, які надають туристичні послуги, а на створення системи стимулів, заохочень та умов для подальшого прогресу. Постійне зволікання у створенні сприятливого середовища для цієї діяльності або намагання встановити численні вимоги та дозвільні процедури до власника садиби стане відчутною затримкою розвитку і спричинить подальше нелегальне надання послуг із сільського зеленого туризму.
Спілка сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні вбачає доцільними певні етапи розвитку.
Легалізація та юридичне визначення сільського зеленого туризму мають виходити з його базового визначення, це насамперед діщодо суб'єктів туристичної діяльності, які надають готельні послуги, екскурсійне обслуговування в сільській місцевості, можливість активного відпочинку на природі в різні пори року тощо.
Одним з елементів механізму розвитку сільського населення з надання послуг із використанням майна особистого селянського, підсобного або фермерського господарства.
Система управління й регулювання має визначати розподіл функціональних завдань і повноважень між Міністерством аграрної політики, Державною службою туризму і курортів, Спілкою сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні та іншими організаціями.
При центральних органах виконавчої влади, що опікуються питаннями соціального розвитку села, зайнятості населення, подолання бідності, розвитку малого підприємництва і туризму створити умови для залучення представників громадського сектору до підготовки та реалізації рішень, пов'язаних із сільським туризмом.
Міністерству аграрної політики України, Державній службі туризму і курортів розробити проект нормативного акта щодо надання повноважень Спілці сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні як самоврядній громадській організації, яка ініціювала розвиток сільського туризму в Україні, у впровадженні добровільної системи категори-зації, а також у підтримці проведення Всеукраїнської виставки-ярмарку «Українське село запрошує», виданні журналу «Туризм сільський зелений» і щорічного каталогу сільських садиб та проведенні освітньої діяльності серед сільської громади.
Звернутися до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства культури і туризму України інших центральних органів виконавчої влади стосовно прийняття закону України «Про сільський зелений туризм», Національного стандарту України «Послуги туристичні. Туризм сільський зелений. Основні вимоги» з урахуванням наданих зауважень і пропозицій.
Запровадження добровільних, більш вимогливих стандартів, про які йшлося вище, з відповідними логотипами на рівні всеукраїнської громадської організації, якою є Спілка, забезпечить вихід сільського туризму на якісно вищий рівень ринкових відносин, сприятиме створенню державних нормативів та інтеграції в Європейський простір.
Крім уже діючих систем управління можуть дієво функціонувати об'єднання громадян, наприклад, місцеві осередки Спілки сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні, консультативно-інформаційні центри в системі агроосвіти або дорадчої служби.
Підвищення ефективності роботи місцевих осередків сільських господарів має на меті формування в них свідомої потреби структурної інтеграції, створення механізмів взаємодії органів державної влади з господарями. Таким стосункам мають сприяти проголошені Кабінетом Міністрів України принципи та форми взаємодії виконавчої влади з інститутами громадянського суспільства.
Щоб перед гостями соромно не було
З метою поліпшення якості обслуговування туристів, особливо під час футбольного чемпіонату Євро-2012, протягом найближчих років необхідна модернізація і реконструкція садиб сільських господарів відповідно до санітарних вимог та міжнародних критеріїв.
Підтримка селянських господарств з метою реконструкції традиційних будинків для організації прийому відпочивальників має здійснюватися в разі їх розташування у слаборозви-нених, визнаних економічно депресивними регіонах. Тому потрібен закон України, який передбачив би запровадження механізмів стимулювання та заохочення пільгового довгострокового кредитування будівництва і реконструкції житла, що використовуватиметься для надання послуг сільського зеленого туризму. Таке можливо і на умовах конкурсу проектів, як це робить Міністерство сільського господарства Угорщини та Угорська федерація сільського туризму.
Підготовка та перепідготовка кадрів з числа незайнятого сільського населення для сфери відпочинку в селі повинна здійснюватися шляхом запровадження різних форм освіти, системи центрів зайнятості, обміну досвідом роботи. Виникає необхідність підготовки тренерів, викладачів та менеджерів, стажування в європейських країнах з метою вивчення їх досвіду, видання навчальних посібників та підручників. Подальший розвиток має базуватися на дослідженнях, рекомендаціях науковців і досвідчених практиків.
«Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть...»
Світова практика свідчить про важливу роль туризму, заснованого на використанні елементів історичного народного життя, як з погляду одержання доходу, так і забезпечення умов для відтворення природного життєздатного і гармонійного середовища. Тому в основу розвитку7 сільського туризму в Україні покладено культурний та етнографічний аспекти. Він, на відміну від масового, не справляє шкідливого впливу на природне довкілля, але робить істотний внесок у регіональний розвиток. Дає людині можливість звернутися до витоків народу, задовольнити такі специфічні захоплення, як вивчення історії, культури, етнографії, архітектурних надбань, звичаїв і ремесел, що характерні для цієї місцевості. Знайомить з народним одягом, фольклором, мовою або місцевим діалектом, надає простір для аматорського фотографування, збирання трав і мінералів. Особливо характерною є участь міських туристів у сільськогосподарських роботах - бджільництві, збиранні овочів, фруктів, лісових ягід і грибів. Знайомство з древньою сільською кухнею не залишало байдужим жодного гостя.
Провідну роль у сільському туризмі відіграє господар. Тільки від нього відвідувачі отримують смачну домашню їжу, більшість послуг, пізнають народні ремесла, фольклор, побут і духовний світ корінних жителів. Від уміння, культури, доброзичливості, толерантності господаря залежить ступінь задоволення туристів своїм відпочинком у селі.
Інтерес до сільського туризму високий і стабільний у всіх країнах світу. Проте кожна прагне створити власну національну, притаманну лише, їй модель розвитку. Сільський туризм може активно розвиватися лише в екологічно сприятливих регіонах. У більшості розвинутих
західноєвропейських країн, таких як Велика Британія, Німеччина, Франція, Ірландія, Іспанія, Нідерланди, Польща, Греція, заняття сільським туризмом заохочується на національному рівні (державна підтримка вже є і в Білорусі). У названих країнах туристичні поїздки до сіл посідають уже друге місце після відпочинку на морі.
Наявна в Україні, на превеликий жаль, вже декілька років поспіль сільськогосподарська криза спонукає безробітних господарів до занять сільським туризмом. Традиційне фермерство здає свої позиції перед великим агробізнесом, а модернізація й механізація виробничих процесів змінюють картину сільської дійсності. У багатьох аграрних регіонах Європи сільське господарство більше не є найважливішою традиційною формою використання землі і діяльністю сільської громади. Так, у Греції лише ЗО відсотків громади зайнято в сільськогосподарському секторі, в Нідерландах і Великій Британії - 2-7 відсотків. Отже, необхідно знайти нові види діяльності, які змінили б або доповнили основну роботу на селі. Пошук підходів до розв'язання цієї проблеми пояснює підвищену увагу до сільського туризму, який за умови швидкого розвитку може оживити й відродити багато сільських територій, що вже втратили надію на перспективу.
Він є альтернативою індустріалізації і може бути дієвим засобом утримання населення від міграції із села. Статистика свідчить, що 35 відсотків міських жителів країн ЄС надають перевагу щорічній відпустці в селі. У Нідерландах таких прихильників - 49 відсотків.
На заході сформувалися два види сільського зеленого туризму - «змішаний» і «чистий». Перший спирається на фермерські господарства, що вирощують худобу та овочі й додатково приймають туристів і отримують додатково 25 відсотків прибутку. Велика частина цих коштів витрачається на відновлення інтер'єру, облаштування будинку. Другий обслуговує туристів винятково у своїх будинках (міні-готелях).
Сільський туризм може мати перспективу й ефективно розвиватися в національних парках і специфічних територіях, що охороняються; в селах; сільськогосподарських фермах; зонах відпочинку і дачних територіях; в лісовому масиві; в місцях, що мають природні феномени; біля монастирів і священних місць (наприклад, у селі Зарваниця Тернопільської області); у малих містах з характерною архітектурою, побутом, культурою; біля пам'яток народної архітектури під відкритим небом.
Для успішної діяльності на перелічених територіях необхідно створити інфраструктуру, щоб туристи отримували комфортний відпочинок, а навколишня природа не зазнавала негативних впливів і мала екологічну стійкість. При цьому будинок мусить відповідати таким вимогам: наявність красивого фасаду (найкраще -типовий для регіону стиль), традиційний для району спосіб ведення домашнього господарства, побутові зручності (ванна з гарячою водою, туалет), достатня кількість приміщень для розміщення туристів, здорова атмосфера в родині, наявність у господарів бажання приймати відпочивальників, з якими вони будуть жити однією великою родиною, контактність, комунікабельність, ініціативність членів родини.
Україна має всі передумови і можливості для успішного розвитку сільського зеленого туризму. На тлі чудових ландшафтів розташовано тисячі різноманітних пам'яток історії та культури світового рівня, а деякі з них унікальні: городища трипільської культури, скіфські кургани, безцінні скарби Київської Русі, середньовічні замки, чудові шляхетські парки. На території України розташовано 15 унікальних природних заповідників.
Аналіз карти сільського туризму в Україні доводить, що туристичні зони та маршрути тяжіють до найбільш цінних елементів екологічного каркасу нашої країни - лісових угідь, чистих річок, морського узбережжя, озер та водоймищ, а також до архітектурних комплексів малих міст і сіл. На сьогодні основними районами сільського зеленого туризму в Україні є Крим та Карпати. Особливо інтенсивно він розвивається в Закарпатській, Івано-Франківській, Львівській областях.
Збільшується кількість «зелених» садиб у Волинській, Чернівецькій областях. З'являються вони в центральній Україні: Київській, Черкаській, Вінницькій областях. Перші кроки роблять Запорізька, Кіровоградська, Дніпропетровська, Донецька області. На сьогодні із сторінок сайту www.greentour.com.ua господарі 600 садиб із 18 областей запрошують на відпочинок.
Асиметрія у розвитку українського сільського туризму (це підтверджують і західні експерти) змушує актив Спілки проводити низку заходів щодо поширення інформації про невикористані можливості в центральній час тині й особливо на сході країни, де є багатий історико-культурний потенціал (наприклад, Кам'яна Могила біля Мелітополя, колиска українського козацтва - острів Хортиця поблизу Запоріжжя, Донецька височина в басейні річки Сіверський Донець, Дике Поле на Луганщині), природне середовище, народні промисли і відповідно не зайняте сільське населення, достатні для розвитку агротуризму. Гості цих областей не можуть скористатися послугами сільського туризму через їх відсутність або через брак інформації про них. Таке становище призводить до розвитку інфраструктури лише вздовж транспортних коридорів, обходячи стороною більш привабливі сільські території. З метою активізації цієї роботи у східному напрямку в селі Зелена Роща Луганської області була успішно проведена Міжнародна науково-практична конференція «Розвиток сільського туризму в Україні» із запрошенням відомих наукових працівників, практиків, представників влади і регіональних засобів масової інформації.
Проте, незважаючи на позитивну динаміку, помітне зростання інтересу зарубіжних туристів до самобутнього українського села, поки що не сформована система якості у сфері сільського туризму. Основною причиною такого стану речей є відсутність системного підходу державних структур до вирішення цих невідкладних завдань. Така ситуація призводить до стихійного розвитку, що в підсумку впливає на невідповідність ціни і якості послуг, та невип-равдання очікувань туристів.
2008-й Президент України оголосив Роком туризму, що є гарним підґрунтям для подальшої роботи всіх зацікавлених сторін на тернистому шляху розвитку сільського зеленого туризму.
Василь ВОВК Київ // Державна справа