Україна має всі різновиди сучасного транспорту загального користування. Провідна роль у транспортній системі належить залізниці. Бурхливе будівництво залізниць розпочалося у другій половині XIX століття. Першу залізницю на території сучасної України було збудовано між Львовом і Перемишлем. Друга залізниця від Одеси до Балти стала до ладу в 1861 році. В 1870 році Одесу (через Київ - Курськ) було сполучено залізницею з Москвою. 

У1874 році стала до ладу залізнична магістраль Севастополь - Синельникове -Лозова. Загалом у 1866-1879 роках було прокладено близько п'яти тисяч кілометрів залізниць. Загальна ж протяжність залізниць на Україні в сучасних її межах у 1913 році становила 15,6 тисячі кілометрів. Перший паровоз було випущено у 1897 році Харківським заводом транспортного машинобудування (нинішня назва). Першою електрифікованою залізницею в Україні була дільниця Довгинцеве - Запоріжжя, яка стала до ладу у 1835 році. Нині на залізничний транспорт припадає більше половини всього вантажообігу республіки. Загальна експлуатаційна довжина залізничних колій перевищує 23 тисячі кілометрів. На території України функціонують Львівська, Південно-Західна, Одесько-Кишинівська, Придніпровська і Донецька залізниці. Густота залізничної мережі - 77,6 кілометра на 1000 квадратних кілометрів. Найдовший тунель на залізницях України побудований у Карпатах на одному з найскладніших гірських перегонів Щербин - Сянки (його довжина 908 метрів). У Карпатах же на висоті 790 метрів знаходиться і найвисокогірніша станція (Бескид).

Довжина шляхів із твердим покриттям на території України становить близько 150 тисяч кілометрів. Найбільша їхня густота на тисячу квадратних кілометрів у Тернопільській області (365 кілометрів), а найменша - у Херсонській (177 кілометрів). Найбільш впорядкованими є автостради Київ - Москва, Харків - Сіферополь, Санкт - Петербург - Київ - Одеса. Найвисокогірнішою транспортною магістраллю в Україні є автомобільне шосе між Львовом і Ужгородом через Карпати (Яблунецький перевал) на висоті 931 метр. Подальший розвиток автомобільного транспорту передбачає будівництво Трансєвропейської південної автомагістралі від Атлантики (Лісабон) до Києва (й далі через Росію і Казахстан до Китаю). Загальна довжина траси близько 800 кілометрів. Відрізок магістралі Будапешт - Київ будуватиметься першим. Між Україною, Росією і Францією укладено договір про будівництво мосту, що з'єднає Крим з кубанським берегом. Міст цей буде найбільшим в Європі. Первістком міського пасажирського транспорту була конка, якою мешканці Львова почали користуватися у 1879 році. Перший в Україні електричний трамвай було пущено в Києві у 1935 році. Найдовший тролейбусний маршрут в Україні з'єднав у 1961 році Ялту з Сімферополем - 80 кілометрів. Перший фунікулер - похила залізниця з канатною тягою - був споруджений в Одесі у 1901 році. Він з'єднав Приморський бульвар з морським портом. У1905 році став до ладу фунікулер, який з'єднав Печерський та Подільський райони Києва. Перше автомобільне таксі, як вважається, з'явилося у 1906 році у Львові, а перше таксі-катер - у Севастополі в 1989 році.

Перший метрополітен у Україні було побудовано в Києві. Будівництво розпочалося в 1949 році, а першу дільницю Святошинсько-Броварської лінії від станції "Вокзальна" до станції "Дніпро" довжиною 5,2 кілометра було введено в дію в I960 році. Найглибша станція метро ("Арсенальна" в Києві) знаходиться на глибині понад 100 метрів.

23 серпня 1975 року було здано в експлуатацію першу дільницю Харківського метрополітену з вісьмома станціями. її довжина 10,4 кілометра. 15 березня 1982 року розпочалося будівництво першої лінії метро у Дніпропетровську. Вона повинна з'єднати історичний центр міста із залізничним вокзалом, промисловою зоною та перспективними жилими районами. 29 грудня 1995 року відкрито першу пускову дільницю Дніпропетровського метрополітену (шість станцій).

Парове судноплавство на Дніпрі було започатковане в 1825 році рейсами пароплава "Пчелка", який було спущено на воду на річці Вільшанка поблизу міста Черкаси. Першу постійну пасажирську пароплавну лінію було відкрито в 1850 році між Кременчуком і Пінськом. Нині загальна довжина річкових судноплавних шляхів становить близько п'яти тисяч кілометрів. Крім Дніпра та деяких його приток для річкового судноплавства використовуються також Дунай, Південний Буг, Сіверський Донець.

Перший великий морський порт в Україні було збудовано в Херсоні у 1778 році. Пізніше порти були збудовано в Севастополі (1784 рік) та Одесі (1794 рік). Нині найбільшими портами на Чорному і Азовському морях є Одеса, Південнй (під Одесою) Іллічевськ, Керч, Маріуполь, Ізмаїл, Миколаїв, Херсон. Найбільша в Україні судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство" (його частка - близько 70 процентів всього обсягу закордонних перевезень) має генеральні представництва у Сингапурі, Бомбеї, Піреї, Нью-Йорку, Гамбурзі. Одна з найбільших у світі поромних переправ діє з 1978 року між Іллічевськом і Варною. Кожний з чотирьох поромів вміщує 108 залізничних вагонів. Перші регулярні польоти пасажирських літаків на повітряних трасах України почалися в травні 1924 року за маршрутом Харків - Полтава - Київ та Харьків -Єлисаветград - Одеса. Першою в Україні міжнародною авіалінією була траса Харків - Баку - Ензелі (Іран) у 1928 році. Нині Україна має декілька аеропортів першого класу, здатних приймати літаки великої ваги (Київ, Дніпропетровськ, Харків, Сімферополь, Львів, Донецьк, Одеса). В разі потреби цивільні літаки можуть приймати і військові аеродроми в Арцизі (Одеська область), Джанкої та Бельбеці (Крим), Мелітополі (Запорізька область), Узині та Василькові (Київська область).

Гордість української авіапромисловості транспортний літак-гігант AH-124 "Руслан" за сім років безаварійної експлуатації (1985-1992) встановив 30 світо вих рекордів. Перший політ найбільшого транспортного літака планети АН-225 "Мрія", створеного в Києві, датується 21 груднем 1988 року. Відтоді він здіснив понад 360 польотів загальною тривалістю близько 600 годин.

 


    фейсбук